eFiskalizacija – Neću fizičku kasu, hoću digitalno rešenje

Odmah da se razumemo da nisam stručnjak za ekonomiju, računovodstvo, porez niti efiskalizaciju, već samo običan IT-evac koji je kopajući po netu zbog toga što vodi udruženje koje posluje za fizičkim licima, morao da nađe najbolji način koji odgovara potrebama, a to je digitalno rešenje bez postojanja fizičkog uređaja u narodu poznatog kao fiskalna kasa.

Šta je eFiskalizacija?

Tačne informacije o eFiskalizaciji možete pronaći na sajtu Poreske uprave, nastavak je moje tumačenje.

Za one do kojih možda nije došla ta informacija, država uvodi eFiskalizaciju, i ona se u startu razlikuje od obične fiskalizacije zbog toga što:

  1. Računi poseduju QR kod, koji skeniranjem vodi do web stranice Poreske uprave koja vam prikazuje kopiju računa koja je stigla do njih. Odnosno informacija o tome da li je račun validan i stigao do PU je instant proveriva, a takođe ukoliko primetite nepravilnosti sa računima moguća je brza prijava.
  2. Mnoge šifre delatnosti koje su do sada bile oslobođene fiskalizacije, sada moraju krenuti sa primenom iste.
  3. Ukoliko poslujete i sa fizičkim licima (građanima, znači ne firmama), morate da prijavljujete prihod PU putem nekog rešenja za eFiskalnu kasu. Ovo recimo do sada nije bio slučaj kada su udruženja u pitanju, jer su svi prihodi uplaćivani na račun udruženja od strane korisnika i bez problema su vidljivi na izvodu.

Bitna napomena je da ukoliko poslujete samo sa pravnim licima (znači firmama) i nemate prihode od fizičkih lica, fiskalna kasa vam nije potrebna i ceo ovaj tekst vam takođe nije potreban.

Još jedna bitna napomena, ali za udruženja, članarina nije prihod, odnosno jeste, ali ne vodi se kao prodat proizvod ili izvršena usluga. Mi kao udruženje, pored usluga koje pružamo, odnosno virtuelnih proizvoda koje prodajemo, imamo i članarine, međutim za prihod od članarina nije potrebno izdavati fiskalni račun, odnosno prijavljivati taj prihod poreskoj upravi putem sistema eFiskalizacije.

Moji problemi sa eFiskalizacijom

Pošto vodim udruženje SERB-CRAFT koje se bavi kompjuterskim igricama i umrežavanju igrača putem servera, i kao svoj proizvod/uslugu ima poene unutar igrice koje naši korisnici uplaćuju direktno na račun, bilo je jasno da ćemo morati da se eFiskalizujemo i tražili smo koje je to najbolje rešenje za naše potrebe:

  1. Mi smo digitalno udruženje, sajt nam je primarni način informisanja korisnika, na njemu se nalazi uputstvo za uplatu i način plaćanja, znači korisnik ne dolazi kod nas u fizički prostor (niti ga imamo), jer može da se nalazi bilo gde u Srbiji.
  2. Naši proizvodi/usluge su virtuelnog karaktera, jer se odnose na igricu i dostupni su samo u igrici. Ne dajemo fizički ništa, niti šaljemo bilo šta poštom.
  3. Naš sistem uplata je poprilično automatizovan, korisnik uplati novac na naš račun, uplata stigne do nas, mi je potvrdimo i korisnik dobije uplaćen proizvod/uslugu. Ceo proces traje jako kratko pogotovo ako korisnik poseduje dokaz o uplati koji nam dostavlja preko našeg sistema.

Akcentujem ovaj deo da nam je većina procesa automatizovana, jer kada mi neko pomene fiskalnu kasu, odmah zamišljam kasirku iz prodavnice koja čekira proizvode koje si kupio, dok je naš princip web prodavnica u kojoj se korisnik sam snalazi, uzima šta mu treba i uplaćuje novac za to, bez uključivanja dodatnih lica.

Ceo koncept fiskalizacije u mojoj glavi stvorio je utisak neophodnosti angažovanja kasirke koja će svaki put kada neko uplati proizvod/uslugu kroz naš sistem morati na fizičkom uređaju zvanom kasa da otkuca fiskalni račun, koji kada iz te kase izađe mi ne možemo da damo korisniku, jer se on u tom trenutku nalazi kilometrima daleko i ne planira da ikada dođe do nas.

Prijava za eFiskalizaciju

No, srećom imamo super knjigovođu koja razbija mitove i naše idealno gledište na stvarnost u kojoj živimo, a pritom razume naše probleme pomenute iznad. Dogovorimo se da nas prijavi za subvenciju i prijavi da nam je kasa neophodna pošto ćemo i u buduće poslovati sa fizičkim licima. Dobijam poziv iz njene kancelarije u vezi sa tom prijavom i razgovor teče ovako:

  • Knjigovođa: Koja je površina poslovnog prostora u kome će stajati fiskalna kasa?
  • Ja: Mi nemamo poslovni prostor.
  • Knjigovođa: Dobro, onda površina prostora u kome će stajati kasa?
  • Ja: Nećemo imati fizički uređaj na jednom mestu, uzećemo neko digitalno rešenje.
  • Knjigovođa: Dobro, ali površina prostorije je obavezna za dalje popunjavanje :/
  • Ja: Onda najbolje neka bude površina kuhinje ili kupatila ili još bolje špajza, jer fizički kao stvarno mesto za kasu nećemo imati.
  • Knjigovođa: Dobro razumem, a kako vam je naziv poslovnog prostora?
  • Ja: Nemamo fizički poslovni prostor, radimo sve digitalno.
  • Knjigovođa: To znam, ali ovo je isto obavezno polje.
  • Ja: Neka bude onda kao naziv udruženja.
  • Knjigovođa: Ne može da bude isto, mora nešto drugačije.
  • Ja: Neka bude onda Poslovni prostor 1.

Vaistinu, nama i sada na računu piše Poslovni prostor 1. Iako znajući da verovatno nikada zapravo nećemo imati poslovni prostor, znajući da je knjigovođi ova konverzacija bila teška, jer nije ona kriva, već samo popunjava formu koju je neko postavio, konačno smo se prijavili i čekali dalje korake.

Prostor prijavljen, šta sada?

Potrebno je da izaberete koju ćete fiskalnu kasu koristiti, jer na osnovu toga zavise dalji koraci. Preporuke knjigovođa su da se raspitate kod ovlašćenih distributera, jer će vam oni dati rešenje po vašoj meri. Spisak odobrenih modela fiskalnih kasa možete naći na sajtu Poreske uprave.

Ponovo problem, jer u slučaju našeg udruženja fizička fiskalna kasa samo stvara komplikaciju da mi nešto što je već onlajn, prebacujemo u oflajn, da bismo ga posle ponovo vratili onlajn, jednostavno nema mnogo smisla. Postoje firme koje su razvile ili su u procesu razvijanja cloud rešenja za fiskalne kase, međutim naše udruženje nema komplikovane usluge, niti gomilu prodavnica, niti mu je potrebna dodatna tehnička podrška, poprilično smo mali i jedini zahtev nam je da bude digitalno, jer smo i mi sami digitalni.

Besplatno digitalno rešenje

Kopajući po sajtu poreske uprave, naišao sam na njihovu zvaničnu besplatnu aplikaciju koja je dostupna za Android pod nazivom ESIR Poreska uprava RS.

Na prvu loptu, aplikacija deluje jednostavno, nema mnogo opcija, da budem iskren ne rešava u potpunosti to da nemamo kasirku, ali za inicijalni period dok ne izradimo ili nađemo bolje rešenje, završava posao i pritom je odobrena od strane PU upravo zato što su je oni izbacili.

Bitno je napomenuti da ovo rešenje funkcioniše po principu virtuelnog procesora fiskalnih računa (V-PFR) i apsolutno je u redu za onlajn prodaju, međutim na sajtu PU stoji informacija da se može koristiti i u drugim slučajevima prodaje, ali da je obveznik dužan da u svom poslovnom prostoru obezbedi i minimalno 1 lokalni procesor fiskalnih računa (L-PFR). Razlika između ova dva procesora je u tome što vam je kod V-PFR-a potrebna stalna internet konekcija, dok L-PFR može raditi neko vreme i bez internet konekcije. Da ponovim, L-PFR vam nije potreban ukoliko radite onlajn prodaju, već samo u slučaju da prodaju ili pružanje usluga vršite neposredno u svom poslovnom prostoru. Više informacija o procesorima fiskalnih računa i kako zapravo rade imate na sajtu PU.

U dokumentaciji PU, stoje minimalni zahtevi pre nego što se odlučite za ovo rešenje. Recimo, ovo nije rešenje za vas ukoliko koristite iOS uređaje, sudeći da je dostupna samo za Android.

Bezbednosni element

U slučaju da se odlučite za ovakvo rešenje, potrebno vam je da zahtevate bezbednosti element koji je u obliku digitalnog sertifikata, odnosno fajla. Uputstvo za dobijanje bezbednosnog elementa možete naći na sajtu PU, a više informacija o sertifikatima i aplikaciji možete pronaći u dokumentaciji PU.

Preuzimanje ovog bezbednosnog elementa je možda i najteži korak, jer je bez knjigovođe dosta komplikovan. Preporučujem da vam ovaj deo završi knjigovođa makar i doplatili za tu uslugu pojedinačno, jer će vam ukoliko to želite da rešavate u sopstvenoj režiji trebati čitač elektronskih kartica, middleware aplikacija, aplikacija ePorezi i neko vreme da se snađete na ePorezi portalu u popunjavanju formi.

Podešavanje aplikacije

Kada instalirate aplikaciju i preuzmete bezbednosni element, potrebno je da konfigurišete aplikaciju i to radite prostim kopiranjem informacija koje ste prethodno preuzeli, a detaljnije uputstvo možete naći u dokumentaciji PU.

Ukoliko ste recimo već prethodno kliknuli na link za preuzimanje bezbednosnog elementa i dobili .zip fajl, nećete moći da isti taj link iskoristite prilikom konfigurisanja aplikacije, jer je jednokratan. Moraćete da uploadujete .zip fajl sa bezbednosnim elementom na neki server koji podržava preuzimanje putem direktnog linka. Možete za ovo koristiti recimo Google Drive, ali nakon što podelite fajl na Public, morate preko ovog sajta doći do direktnog linka koji ćete potom prekopirati u aplikaciju. Ovo ne možete uraditi preko Google Drive-a, već ukoliko imate svoj sajt, možete putem FTP-a ubaciti .zip fajl u glavni folder sajta i onda direktan link ubaciti u aplikaciju. Ukoliko nemate sajt, možete iskoristiti neke besplatne servere, ali vodite računa o bezbednosti, imate više informacija o Dropbox-u u ovom tekstu.

Kada završite konfiguraciju aplikacije, možete dodati artikle, kasire, i ono što preporučujem je da odradite minimalno jedan Training račun, čisto da vidite kako taj proces izdavanja izgleda.

Zaključak

eFiskalizacija - Prvi račun izdat putem aplikacije

Izdali smo juče prvi zvaničan račun putem ove besplatne aplikacije i dostavili ga imejlom korisniku. Skenirali smo QR kod, videli da je sve kako treba, sve radi bez greške.

Nismo dobili to da je rešenje 100% digitalno, u smislu da je totalno automatizovano, ali jesmo dobili to da nemamo poseban fizički uređaj koji će služiti samo kao fiskalna kasa, već radimo sa telefona koji inače koristimo i nosimo svuda, tako da račun možemo izdati gde god da smo.

Ono što nam je sada potreba i ka čemu težimo je totalno automatizacija ovog procesa i povezanost eFiskalizacije sa WooCommerce sistemom koji će uskoro biti naš glavni sistem za uplate. Nisam primetio da je neko do sada izbacio slično rešenje, ali ako jeste, pustite link ili povežite sa ljudima, baš bi mi značilo. Rešenje za ovaj problem povezivanja WordPress-a tj WooCommerce-a i Poreske uprave, napravio je Fiscomm kroz svoj API i za isti dobio licencu, komunikacija sa ljudima je odlična, a rešenje deluje kao i ova aplikacija, potpuno jednostavno. Nakon mesec dana korišćenja ovog rešenja, mi smo super zadovoljni što nam je konačno sve automatizovano 🙂

Takođe, stojim na raspolaganju ukoliko se ne snađete oko podešavanja aplikacije ili vam je potrebna dodatna pomoć. Možda je meni poprilično jednostavno kao IT-evcu, ali ću rado pomoći da bude jednostavno i vama 🙂

Pišite šta treba, u kontaktu smo! 😉

3 Comments

  1. Vladimir 16. apr 2022. at 08:26

    Hvala puno! Probacemo rešenje pa se javljamo 🙂

  2. Alejandro 18. maj 2022. at 22:21

    Hvala Aleksandre na izvrsnom tekstu, ovo je u potpunosti i moj problem sa ovim besmislenim sistemom, plus još par dodatnih a tiču se konverzije Eura u Dinare kao bi iznos na fiskalnom računu bio tačan.
    Moj sajt je Euro jer su mi klijenti isključivo stranci, i Fiscomm jer za moj WooCommerce odlično rešenje, ali oni takođe nemaju automatsku konverziju iz Eura u Dinare što stvara dodatni problem.
    Imaš li kakvu ideju kako to da rešimo? 🙂
    Pada mi na pamet prost multiplier koji će množiti checkout cifru sa 117.5 u ovom trenutku, samo nisam siguran je li to izvodljivo uopšte. 🙂

    1. aleksandar 26. maj 2022. at 13:49

      Da, ovaj problem se i nama pojavio u nekom obliku. Naime, imamo korisnike širom Balkana i nije svima dinar najjasnija valuta. Uradili smo sledeću varijantu, stavili smo da nam je cifra u dinarima i da ceo WC funkcioniše u dinarima, a dodali smo ispod približnu cenu u EUR samo za ljude koji pristupaju iz drugih država koje nisu Srbija. Time smo praktično zaobišli fixeve sa konverzijom, pogotovo oko dela za plaćanje karticama (domaći je procesor pa mora biti u dinarima svakako), a i olakšali da ne moramo da menjamo ništa za deo eFiskalizacije odnosno kod Fiscomma. Ne znam da li bi u vašem use-case-u ovo imalo smisla, ali eto svakako da podelim 🙂

Leave a comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.